Χέρι και στον τρόπο
ανάθεσης των δημοσίων έργων βάζουν οι δανειστές μας επιβάλλοντας ριζικές
αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, τις οποίες προωθεί -παραδόξως- το υπουργείο
Ανάπτυξης εν μέσω διασταυρούμενων πυρών του τεχνικού κόσμου. Εργολάβοι και μελετητές... κλιμακώνουν τις
αντιδράσεις τους και υποστηρίζουν ότι εάν η κυβέρνηση επιμείνει στην δημιουργία
ενιαίας αρχής δημοσίων συμβάσεων όπως προβλέπει σχετικό σχέδιο νόμου που
κατάρτισε η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων
με τις ευλογίες της Τρόικας θα οδηγήσει σε πάγωμα των έργων και οπισθοδρόμηση. Συγχρόνως οι εργοληπτικές οργανώσεις θέτουν μείζον θέμα αντισυνταγματικότητας, υποστηρίζοντας ότι κατά την πρόβλεψη του σχεδίου νόμου τα περισσότερα και πλέον ουσιαστικά ζητήματα για τους διαγωνισμούς, την ανάθεση και εκτέλεση των έργων, θα εξειδικευτούν με Προεδρικά Διατάγματα ή υπουργικές αποφάσεις ενώ το Σύνταγμα επιβάλλει να περιλαμβάνονται στους νόμους και μόνο οι λεπτομέρειες να ρυθμίζονται με ΠΔ. Ωστόσο, οι τεχνοκράτες του υπουργείου Ανάπτυξης αντιτείνουν το επιχείρημα ότι με το σ/ν ρυθμίζονται τα ζητήματα όλων των αναθέσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, δημιουργείται ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικής δημοσίευσης των διαγωνισμών, περιορίζεται ο αριθμός των δικαιολογητικών που οφείλουν να καταθέτουν οι διαγωνιζόμενοι, άρα και η γραφειοκρατία, αλλά και το όριο των εγγυητικών επιστολών, ενώ συντομεύεται ο χρόνος κατακύρωσης των διαγωνισμών. Τονίζουν πάντως ότι ο νόμος επιδέχεται βελτιώσεις και παραδέχονται ότι θα απαιτούσε περισσότερο χρόνο προετοιμασίας εάν γινόταν κάτω από άλλες συνθήκες.
Ως «ένα απλό κέλυφος νομοθεσίας, που είναι ακόμη λεπτότερο σε ότι αφορά τα δημόσια έργα, γεγονός που καθιστά πιο αισθητό το κενό που δημιουργείται στον τομέα υλοποίησης των έργων» περιγράφει ο νομικός Σύμβουλος του ΣΑΤΕ, Σταμάτης Σταμόπουλος, το επίμαχο σχέδιο , υπογραμμίζοντας πως «ουσιαστικά δεν ρυθμίζει τίποτα», ενώ αμέσως μετά την ισχύ του νόμου -έξι μήνες μετά την ψήφισή του- καταργείται το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και αφήνονται «περιθώρια για αδιαφάνεια», αλλά και τον κίνδυνο να μείνουν οι μελέτες και τα έργα μετέωρα.
Τονίζεται μάλιστα ότι ούτε η αρχή του ενιαίου τρόπου ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων ισχύει αφού όπως αποκάλυψε σε πρόσφατη ημερίδα του ΣΑΤΕ ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Γραφείων Μελετών κ. Γεώργιος Κάζος, στις 26 Φεβρουαρίου, “με υπουργική απόφαση δόθηκε δικαίωμα στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρά σε συμβάσεις με δικούς του κανόνες, εξαίρεση που ζητείται συστηματικά από όλους τους νέους φορείς, εν ονόματι της βελτίωσης της λειτουργίας του κράτους και της αποδοτικότητας”! Έκπληξη μάλιστα αποτελεί η πληροφορία ότι η ΕΕ προχώρησε πρόσφατα σε τροποποίηση των κοινοτικών οδηγιών του 2004, που διέπουν τα δημόσια έργα, χωρίς αυτό να έχει συμπεριληφθεί στο σ/ν για τις δημόσιες συμβάσεις έργων που τέθηκε σε διαβούλευση.
«Ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις» σημείωσε στο πλαίσιο της ημερίδας ο Γενικός Γραμματέας του ΣΑΤΕ και εργολάβος κ. Δημήτρης Κωνσταντινίδης επισημαίνοντας ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο επαναφέρει διατάξεις, με τις οποίες η κάθε αναθέτουσα αρχή μπορεί να επιλέγει αυθαίρετα τους εργολάβους για τα έργα της και οι οποίες διατάξεις, όταν είχαν ισχύσει στο παρελθόν, είχαν δημιουργήσει τρομερή διαφθορά και αδιαφάνεια.
«Για να είμαστε ρεαλιστές και για να μην παραβιάζουμε ανοιχτές θύρες. Ένας τέτοιος νόμος, ακόμη κι αν ήταν τέλειος, στην πράξη θα δημιουργούσε προβλήματα. Ένας τέτοιος νόμος, θα έπρεπε να γίνει με τη συμμετοχή Πανεπιστημιακών, των ανθρώπων της αγοράς, δικαστών και μετά από πολύ κόπο και χρόνο, προκειμένου να έχει ένα σωστό αποτέλεσμα. Στην περίπτωση, όμως, τα πράγματα δεν έγιναν έτσι. Ήρθε η πολιτεία και απαίτησε από τους τεχνοκράτες, μέσα σε λίγους μήνες, να κάνουν τη δουλειά που έπρεπε να γίνει επί τριάντα χρόνια», παραδέχτηκε στην ημερίδα, ο Πρόεδρος της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, Εφέτης της Διοικητικής Δικαιοσύνης και Αναπληρωτής Καθηγητής Διοικητικού Δικαίου στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, κ. Δημήτρης Ράϊκος. Ο Πρόεδρος της ΕΑΑΔΗΣΥ ανέφερε ότι γίνονται προσπάθειες για βελτιώσεις του νόμου ώστε να μην προκαλέσει ζημιά στον κλάδο των έργων ενώ από την πλευρά της η προϊσταμένη του Τμήματος Μελετών της Διεύθυνσης νομικών υπηρεσιών της Αρχής κ. Μίνα Καλογρίδου, υπογράμμισε ότι με αυτό επιχειρείται «μια πρώτη απάντηση σε αδυναμίες και παθογένειες του συστήματος εκτέλεσης των δημόσιων έργων» και ότι βασικός στόχος είναι «η απλούστευση και ο εξορθολογισμός» των διαδικασιών και της υλοποίησης του προγράμματος κατασκευής έργων».
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ υπενθύμισε ότι τα ζητήματα αλλαγής του θεσμικού πλαισίου για τα δημόσια έργα, έχουν συζητηθεί με τρεις διαδοχικούς υπουργούς εξαντλητικά, αλλά κανείς δεν έφερε ένα σχέδιο νόμου που να θεραπεύει τα κακώς κείμενα. Έναντι αυτού, αιφνιδίως, εμφανίστηκε το σ/ν για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, που δεν αντιμετωπίζει κανένα από τα προβλήματα, αλλά γεννά άλλα. Μάλιστα, αναρωτήθηκε: «Γιατί ασχολείται το υπουργείο Εμπορίου; Θα καταργήσουμε το υπουργείο Δημοσίων Έργων; Θα καταργήσουμε το ΥΠΕΚΑ; Στην πράξη καταργούνται, το ξέρουμε, το βλέπουμε. Όταν δεν βολεύει μία χωροταξική νομοθεσία, μεταβιβάζεται η ευθύνη με Υπουργική Απόφαση, στο Υπουργείο Ανάπτυξης ή στο Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο, εκτός των άλλων …επιτυχιών του, χωροθετεί κιόλας, κάνει και άλλα πράγματα, ό,τι χρειάζεται κάνει».
με τις ευλογίες της Τρόικας θα οδηγήσει σε πάγωμα των έργων και οπισθοδρόμηση. Συγχρόνως οι εργοληπτικές οργανώσεις θέτουν μείζον θέμα αντισυνταγματικότητας, υποστηρίζοντας ότι κατά την πρόβλεψη του σχεδίου νόμου τα περισσότερα και πλέον ουσιαστικά ζητήματα για τους διαγωνισμούς, την ανάθεση και εκτέλεση των έργων, θα εξειδικευτούν με Προεδρικά Διατάγματα ή υπουργικές αποφάσεις ενώ το Σύνταγμα επιβάλλει να περιλαμβάνονται στους νόμους και μόνο οι λεπτομέρειες να ρυθμίζονται με ΠΔ. Ωστόσο, οι τεχνοκράτες του υπουργείου Ανάπτυξης αντιτείνουν το επιχείρημα ότι με το σ/ν ρυθμίζονται τα ζητήματα όλων των αναθέσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, δημιουργείται ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικής δημοσίευσης των διαγωνισμών, περιορίζεται ο αριθμός των δικαιολογητικών που οφείλουν να καταθέτουν οι διαγωνιζόμενοι, άρα και η γραφειοκρατία, αλλά και το όριο των εγγυητικών επιστολών, ενώ συντομεύεται ο χρόνος κατακύρωσης των διαγωνισμών. Τονίζουν πάντως ότι ο νόμος επιδέχεται βελτιώσεις και παραδέχονται ότι θα απαιτούσε περισσότερο χρόνο προετοιμασίας εάν γινόταν κάτω από άλλες συνθήκες.
Ως «ένα απλό κέλυφος νομοθεσίας, που είναι ακόμη λεπτότερο σε ότι αφορά τα δημόσια έργα, γεγονός που καθιστά πιο αισθητό το κενό που δημιουργείται στον τομέα υλοποίησης των έργων» περιγράφει ο νομικός Σύμβουλος του ΣΑΤΕ, Σταμάτης Σταμόπουλος, το επίμαχο σχέδιο , υπογραμμίζοντας πως «ουσιαστικά δεν ρυθμίζει τίποτα», ενώ αμέσως μετά την ισχύ του νόμου -έξι μήνες μετά την ψήφισή του- καταργείται το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και αφήνονται «περιθώρια για αδιαφάνεια», αλλά και τον κίνδυνο να μείνουν οι μελέτες και τα έργα μετέωρα.
Τονίζεται μάλιστα ότι ούτε η αρχή του ενιαίου τρόπου ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων ισχύει αφού όπως αποκάλυψε σε πρόσφατη ημερίδα του ΣΑΤΕ ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Γραφείων Μελετών κ. Γεώργιος Κάζος, στις 26 Φεβρουαρίου, “με υπουργική απόφαση δόθηκε δικαίωμα στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρά σε συμβάσεις με δικούς του κανόνες, εξαίρεση που ζητείται συστηματικά από όλους τους νέους φορείς, εν ονόματι της βελτίωσης της λειτουργίας του κράτους και της αποδοτικότητας”! Έκπληξη μάλιστα αποτελεί η πληροφορία ότι η ΕΕ προχώρησε πρόσφατα σε τροποποίηση των κοινοτικών οδηγιών του 2004, που διέπουν τα δημόσια έργα, χωρίς αυτό να έχει συμπεριληφθεί στο σ/ν για τις δημόσιες συμβάσεις έργων που τέθηκε σε διαβούλευση.
«Ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις» σημείωσε στο πλαίσιο της ημερίδας ο Γενικός Γραμματέας του ΣΑΤΕ και εργολάβος κ. Δημήτρης Κωνσταντινίδης επισημαίνοντας ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο επαναφέρει διατάξεις, με τις οποίες η κάθε αναθέτουσα αρχή μπορεί να επιλέγει αυθαίρετα τους εργολάβους για τα έργα της και οι οποίες διατάξεις, όταν είχαν ισχύσει στο παρελθόν, είχαν δημιουργήσει τρομερή διαφθορά και αδιαφάνεια.
«Για να είμαστε ρεαλιστές και για να μην παραβιάζουμε ανοιχτές θύρες. Ένας τέτοιος νόμος, ακόμη κι αν ήταν τέλειος, στην πράξη θα δημιουργούσε προβλήματα. Ένας τέτοιος νόμος, θα έπρεπε να γίνει με τη συμμετοχή Πανεπιστημιακών, των ανθρώπων της αγοράς, δικαστών και μετά από πολύ κόπο και χρόνο, προκειμένου να έχει ένα σωστό αποτέλεσμα. Στην περίπτωση, όμως, τα πράγματα δεν έγιναν έτσι. Ήρθε η πολιτεία και απαίτησε από τους τεχνοκράτες, μέσα σε λίγους μήνες, να κάνουν τη δουλειά που έπρεπε να γίνει επί τριάντα χρόνια», παραδέχτηκε στην ημερίδα, ο Πρόεδρος της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, Εφέτης της Διοικητικής Δικαιοσύνης και Αναπληρωτής Καθηγητής Διοικητικού Δικαίου στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, κ. Δημήτρης Ράϊκος. Ο Πρόεδρος της ΕΑΑΔΗΣΥ ανέφερε ότι γίνονται προσπάθειες για βελτιώσεις του νόμου ώστε να μην προκαλέσει ζημιά στον κλάδο των έργων ενώ από την πλευρά της η προϊσταμένη του Τμήματος Μελετών της Διεύθυνσης νομικών υπηρεσιών της Αρχής κ. Μίνα Καλογρίδου, υπογράμμισε ότι με αυτό επιχειρείται «μια πρώτη απάντηση σε αδυναμίες και παθογένειες του συστήματος εκτέλεσης των δημόσιων έργων» και ότι βασικός στόχος είναι «η απλούστευση και ο εξορθολογισμός» των διαδικασιών και της υλοποίησης του προγράμματος κατασκευής έργων».
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ υπενθύμισε ότι τα ζητήματα αλλαγής του θεσμικού πλαισίου για τα δημόσια έργα, έχουν συζητηθεί με τρεις διαδοχικούς υπουργούς εξαντλητικά, αλλά κανείς δεν έφερε ένα σχέδιο νόμου που να θεραπεύει τα κακώς κείμενα. Έναντι αυτού, αιφνιδίως, εμφανίστηκε το σ/ν για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, που δεν αντιμετωπίζει κανένα από τα προβλήματα, αλλά γεννά άλλα. Μάλιστα, αναρωτήθηκε: «Γιατί ασχολείται το υπουργείο Εμπορίου; Θα καταργήσουμε το υπουργείο Δημοσίων Έργων; Θα καταργήσουμε το ΥΠΕΚΑ; Στην πράξη καταργούνται, το ξέρουμε, το βλέπουμε. Όταν δεν βολεύει μία χωροταξική νομοθεσία, μεταβιβάζεται η ευθύνη με Υπουργική Απόφαση, στο Υπουργείο Ανάπτυξης ή στο Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο, εκτός των άλλων …επιτυχιών του, χωροθετεί κιόλας, κάνει και άλλα πράγματα, ό,τι χρειάζεται κάνει».
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οποιοσδήποτε μπορεί να σχολιάσει - περιλαμβάνει Ανώνυμους χρήστες. Διαγράφονται μόνο χυδαία σχόλια.